4. 3. 2020

Recenze: Vánoční koleda

Na motivy knihy Charlese Dickense bylo natočeno nespočet filmových adaptací. Kvalita těchto filmů byla velice rozmanitá. Některé se staly hitem, některé byly doslova propadák a upadly v zapomnění. Jak je na tom knižní předloha?

Už teď vím, že se najde spousta lidí, co se bude divit, proč čtu na přelomu února a března vánoční knihu. No co, zkrátka to neřeším. Bez problému například nosím v létě trika se Santa Clausem. Ale to jsem hodně odbočil, zpátky k novele Vánoční koleda. Jak jsem již psal, na motivy této knížky vzniklo velké množství filmů. Já se přiznám, že jsem neviděl ani jeden, ale slyšel jsem o nich spousty. Spíše mě lákala kniha. Tak dlouho jsem odkládal její čtení, až jsem nakonec zapomněl, že ji mám v knihovně. Nedávno jsem však na ni opět narazil a tentokrát jsem nenechal nic náhodě a rovnou ji rozečetl.

Vánoční koleda je docela krátká kniha, má něco málo přes sto stran, tudíž rychločtenáři ji sfouknou za chviličku. Mě to zabralo dvě půl hodinky před spaním. Příběh asi není moc potřeba představovat. Většina z vás jistě viděla minimálně jednu filmovou adaptaci. Kdyby se však náhodou našel někdo jako já, který neviděl žádný film, pro jistotu vám pár větami přiblížím děj. Vánoční koleda pojednává o lakomém, sobeckém a věčně mrzutém obchodníkovi panu Skružovi, jež ze všech sil nenávidí Vánoce. Jednoho dne ho však navštíví Duchové Vánoc. Více už neprozradím, když tak se podívejte na anotace, ty jsou sdílnější. Za mě se příběh opravdu povedl. Dickens dokázal na sto stranách vymyslet příběh, který ve vás probudí všechny druhy emocí. Od lítosti, přes hrůzu, až po pocit uspokojení. Hlavně závěr knihy působí jako balzám na duši, ale nebudu nic prozrazovat.

Vánoční koleda patří ke knihám, které by každý, kdo to se čtením myslí vážně, měl alespoň jednou přečíst. Příběh je sice krátký, ale nijak mu to neubírá na jeho kvalitách, Charles Dickens odvedl na více jak sto stranách opravdu skvělou práci. Kniha vás dokáže po pár stránkách vtáhnout do děje a nepustí vás až do konce. Jak už jsem psal, Vánoční koledu by si měl každý minimálně jednou přečíst. Doporučuji začít někdy před Štědrým dnem, ať to máte se vší parádou. Kniha se vám však bude líbit i bez toho.

Info o knize
Novela
Autor: Charles Dickens