11. 3. 2020

Recenze: Bylo nás pět

Myslím si, že se snad u nás nenajde člověk, který by neznal knihu, která popisuje trampoty Petra Bajzy a jeho povedené party, kterou napsal Karel Poláček. Na motivy knihy Bylo nás pět byl natočen velmi úspěšný seriál, který, troufnu si tvrdit, většina z vás viděla. Já se ke knize dostal až nyní, jak se mi líbila?

Když se řekne Bylo nás pět, automaticky se mně vybaví parta kluků, v čele s Petrem Bajzou, velmi specifická mluva a nesmím ani zapomenout na předválečnou dobu. V prvé řadě se mi však vybaví povedený seriál, který jsem viděl opravdu mnohokrát. Nedávno jsem však při probírání knih v knihovně narazil výtisk Bylo nás pět a hned jsem ji zařadil na seznam titulů k přečtení. Uběhlo pár týdnů a kniha je zamnou. Nyní se s vámi podělím o zážitky z ní.

Bylo jich pět

Celá kniha se točí okolo nezapomenutelných příběhu chlapců z jednoho českého maloměsta. Petr Bajza, Antonín Bejval, Eda Kemlink, Čeněk Jirsák a Pepek Zilvar z chudobince. Karel Poláček takto v knize vzpomíná na své dětství. Tu psal během války, těsně před odchodem do Terezína, vydána však byla až krátce po ní. Jak už jsem psal, celý příběh se točí okolo hochů a jejich prožitků, lumpáren a historek z jejich života. A že jich bylo. S chlapci se vydáte do cirkusu, na koupání k řece nebo dokonce do Indie. Jednotlivé příběhy jsou většinou krátké, často velice vtipné a drží se jednoduchého děje. Za zmínku stojí pak lehkost, z jakou se kniha čte.

Nýčko se podíváme na způsob vyprávění

Knihou nás provází jeden z chlapců, konkrétně Péťa Bajza, kupecký syn a nutno dodat, že velmi specifickým způsobem. Zaprvé jde o jeho dětský pohled na svět, kdy nad věcmi uvažuje logikou školou povinného chlapce a často si určité situace vysvětluje dost svérázným způsobem, byť na jeho věcmi zcela běžným. Zadruhé je to zvláštní mluva, kterou mladý Bajza používá. Výrazy jako nýčko, outrata nebo kvelb jsou v knize na denním pořádku. V době, kdy se příběh odehrává, šlo o standardní mluvu, přesto jsem se mnohokrát přistihl, že buď mi výraz nedával smysl nebo mě absolutně rozesmál.

Konečná řeč

Věřím, že většina z vás viděla skvělý seriál Bylo nás pět. Myslím si, že i hodně z vás četlo stejnojmennou knihu. Pokud se však mýlím, určitě to napravte. Kniha stojí opravdu za to, vtipností převyšuje televizní seriál. Navíc má okolo 200 stran, takže ji zfouknete za jeden večer. Opravdu nebudete litovat.

Info o knize
Román
Autor: Karel Poláček