22. 3. 2020

Recenze: Odměna z pekla



Říká se, že zkusit se má všechno. Nedávno vyhlásilo nakladatelství Fantom Print zajímavou nabídku pro knižní blogery, kteří by měli zájem o jednorázovou spolupráci. Několik minut váhání, pár povzbudivých slov od Yuli z blogu Faustova knihovna a po více jak týdnu zde máme výsledek, recenzi na knihu Odměna z pekla.


Ještě než začnu se samotnou recenzí, chtěl bych na pár řádcích promluvit o spolupráci s Fantom Print. Jak jsem již psal výše, jde o jednorázovou spolupráci. Když si vezmu v potaz moje čísla na sociálních sítích, i zde na blogu, je až z podivem, že mi spolupráce vyšla. Možná za to můžou moje zkušenosti s recenzováním knih pro Kukatko.cz. Bůhví, co za tím doopravdy bylo. Každopádně mám velkou radost, že jsem dostal šanci recenzovat tuto zajímavou knihu, za což ještě jednou děkuji nakladatelství Fantom Print. A nyní se již vrhněme na samotnou recenzi.

Koktejl westernu a fantasy hororu

Bratři Joe a John Lansdaleovi, autoři mnoha knih jež se žánrově pohybují ve velmi širokém spektru od detektivek po fantasy a horor, tentokrát spojili své síly a výsledným dílem je kniha Odměna z pekla. Tenhle western, říznutý fantasy a hororem, se netají inspirací Lovecraftem. Příběh se opírá o postavu lovce odměn Smithe, který se po své nešťastné smrti ocitne až v samotném pekle. Zde ho osloví sám vládce temnoty Satan s neodolatelnou nabídkou. Příjme-li ji Smith, možná získá možnost vykoupit svůj život a dostat se tak navždy z horoucích pekel. Úkol však nebude žádná sranda, jelikož v ospalém městečku Falling Rock, kde má svou práci odvést, mu obyčejné kolty stačit určitě nebudou.


Samotný příběh vypadá na první pohled docela zajímavě. Kombinace westernu a fantasy hororu nabízí obrovský potenciál, který však autoř podle mne nevyužili ani z poloviny. Nápad postavit proti sobě hrdiny divokého západu a zombíky se opravdu povedl, škoda že se autoři nepokusili tohle téma více podojit. Příběh působí, hlavně v druhé polovině, dost plytce a dějová linka jede přímo k cíli bez žádných odboček, což však není vůbec na škodu, ba naopak. Vlastně ona celá příběhová zápletka působí už na první pohled docela jednoduše. Odměna z pekla opravdu není žádný literární skvost, po jehož dočtení nebudete ještě týden spát. To opravdu ne. Ovšem, je to špatně?

Sem tam sprosté slůvko ještě nikoho nezabilo

Pokud jste náročný čtenář klasických děl, opravdu se do tohoto titulu nepouštějte. Vy ostatní se toho nemusíte vůbec bát. Já osobně určitě nepatřím mezi typické čtenáře tohoto žánru, přesto jsem se do ní s chutí ponořil. Myslím se, že ona jednoduchost k těmto knihám patří a není vůbec na škodu. Co vás udeří hned po začtení do obličeje je pro někoho nepřekonatelná vulgárnost. Já si upřímně myslím, že to není taková hrůza. Třeba takový Stalingrad od Františka Kotlety mě šokoval od první strany, ale tady je toho opravdu z mírou. Samozřejmě záleží hodně na tom, jaký jste puritán a slušňáček. Pokud bylo doposud vaše nejhorší zaklení třeba krucifix, Odměna z pekla ve vás opravdu vyvolá vlnu pohoršení, vy ostatní to přežijete bez úhony. Tím však netvrdím, že jsem občas nenarazil na místo, kde vulgarismy působily dost nadbytečně.


Svižné tempo

Ještě se na okamžik vrátím k myšlence postavit proti sobě bandu westernových hrdinů a nadpřirozené bytosti v čele se zombíky. Za mne je tato myšlenka opravdu originální. Na druhou stranu mám nulové zkušenosti s tímto žánrem, tudíž mě můžete v klidu ukamenovat argumenty, že tenhle koncept byl už ve stovkách knih. Ale pokud je smyslem knih pobavit čtenáře, zde se to povedlo. Titul nevyniká nějakou propracovaností, ani svou délkou, ale mě tech více jak 250 stran stačilo. Už jsem se zmiňoval, že příběh je přímočarý, bez odboček a vedlejších linek. Musím ještě dodat, že nemá v podstatě žádná hluchá místa. Děj opravdu odsýpá, stránky letí jedna za druhou a ani se nenadějete a jste na konci. Jestli tohle není záruka dobré zábavy, tak už nevím.

Moudrá slova na závěr

Nyní se pokusím shrnout své dojmy a vyřknout konečný verdikt. Pokud jdete do Odměny z pekel pouze s tím, že se chcete pobavit nebo jste fanoušci tohoto žánru, nebo dokonce patříte mezi pravidelné čtenáře děl bratrů Lansdaleových, tato kniha vás velmi potěší. Děj je přímočarý, nijak složitý, přesto si drží slušné tempo po celou dobu. Navíc obsahuje i dost humorných scén, někdy je však na škodu zbytečné nadužívání vulgarismů. Mně osobně přišla velice zajímavá myšlenka propojit svět divokého západu a temného fantasy hororu. Shrnu-li to, čekal jsem prostou zábavu na několik večerů a dostal jsem ji. Tudíž zde na konci recenze vám můžu Odměnu z pekla z ledovým klide doporučit, určitě nebudete litovat.

Knihu na recenzi poskytlo nakladatelství Fantom Print.


Info o knize
Fantasy, Horor, Western
Autor: Joe R. Lansdale, John R. Lansdale
Vydalo: Fantom Print, 2020
Počet Stran: 256

Hodnocení: 7/10

Žádné komentáře:

Okomentovat