5. 2. 2020

Recenze: Artemis

Marťan byl celosvětový bestseller, který se dokonce dočkal filmového zpracování. Jak je na tom Artemis? Podařilo se navázat na /spěch předchozí knihy?

Weirova nová kniha nás opět zavede mimo naši matičku Zemi. Tentokrát to však nebude na rudou planetu, jako v případě Marťana, ale na naši přirozenou družici, na Měsíc. Když už je řeč o Marťanovi, je na vhodné zmínit, že jsem knihu nečetl, ale jen pouze viděl film. Nevadí, alespoň se vyhnu srovnávání zmíněných knih. Taky se musím přiznat, že jsem se do Artemis nijak moc nehrnul, ale díky doporučením jsme ji nakonec rozečetl. Jak se mi nakonec líbila, potažmo nelíbila?

Život na Artemidě

Jak už jsem se zmiňoval výše, nový počin Andyho Weira se tentokrát odehrává na Měsíci. Konkrétně na Artemidě, jediném vybudovaném městě na naší přirozené družici. Artemidu tvoří několik bublin, vzájemně propojených, které umožňují lidem přežít v nehostinných podmínkách Měsíce, které jsou absolutně nevhodné pro člověka. Zajišťuje je jim  dostatek kyslíku, ochranu před kosmickým zářením a všechno potřebné k žití. Artemis má samozřejmě své obchody, hotely, řemeslníky, zkrátka všechno jako v každém jiném městě na Zemi. Akorát na Měsíci.

Úžasné postavy

Hlavní hrdinkou vyprávění je mladá kurýrka Jazz, která občas propašuje do města i něco nelegálního. Jejím snem je stát se průvodkyní, která provádí turisty po povrchu Měsíce. Vlastně kecám. Jejím opravdovým snem je být bohatá a práce průvodkyně ji k tomu má dopomoct. Ne vše se však podaří.
Postavy v knize jsou opravdu dobře napsané. Nejlépe je na tom hlavní hrdinka Jazz. Trávit s ní čas bylo opravdu zábava. Nejenom že je neskutečně chytrá, bystrá a k tomu všemu i vtipná, ale nechybí ji i notná dávka drzosti. Zkombinováním všech těchto vlastností tu máme jednu z nejzajímavějších hrdinek, na které jsem v poslední době narazil. Špatně na to nejsou ani vedlejší postavy. Jejich charaktery byly opravdu dobře napsané, působili uvěřitelně a zároveň velmi osobitě.

Tuctový příběh, skvělý vypravěč

Příběh knihy Artemis není nijak extra zajímavý. Neříkám, že by mě nebavil nebo že by byl špatný. To ne. Jen mě zkrátka nijak neohromil. Co však stojí za zmínku není příběh samotný, ale způsob jakým je vyprávěn. Vypravěčem je samotná Jazz a přistupuje k tomu velice osobitě. Své vyprávění neustále prokládá peprnými hláškami, útržky se svého života nebo narážkami na okolní svět. K tomu všemu navíc můžeme sledovat online konverzaci mezi samotnou Jazz a jejím kamarádem žijícím na Zemi, což nám dává možnost více se ponořit do děje. Opravdu se to četlo skvěle. Doopravdy je škoda, že samotný příběh působí dost odbytě.

Jaké to teda je?

Opravdu nelituji, že jsem se do čtení Artemis nakonec pustil. Kniha se četla opravdu výtečně. Hlavní hrdinka a její způsob vyprávění je to, co si na knize opravdu zamilujete. Je trošku škoda, že autor trochu nezapracoval na příběhu samotném. Ten působí dost tuctově. Každopádně můžu Artemis všem vřele doporučit. Já slibuji, že si přečtu Marťana.

Info o knize
Sci-fi
Autor: Andy Weir