25. 1. 2020

Recenze: Hana

Bestseller Hana. Moje první setkání s dílem Aleny Mornštajnové, jedné z nejlepších spisovatelek u nás. Jak to celé dopadlo se dozvíte v recenzi.

Alena Mornštajnová byla pro mě do této doby spíše spisovatelka pro mladé dívky školního věku. Ani nevím, proč sem tohoto mylného dojmu nabyl. Možná za to může naše instagramová, pardon bookstagramová scéna. Hana, potažmo jiné knihy této spisovatelky, nesměly chybět na žádném instagramovém profilu, věnující se knihám. Každopádně, nakonec jsem se rozhodl vyzkoušet Hanu jako audioknihu. Jak to celé dopadlo se dočtete v této recenzi.

Těžké časy

Hana se odehrává tady u nás na Valašsku, kde se narodila i Alena Mornštajnová, v letech 1933-1963, tedy v ne moc šťastných dobách. Již předválečné časy, kdy se Adolf Hitler dostával k moci, dávaly tušit, že lidi v Evropě nečeká nic dobrého. Pořád do však nebylo nic proti tomu, co se dělo po roce 1939. Druhá světová válka zamávala osudy milionů lidí u nás i po celé Evropě. Zdálo by se, že po válce si mohli lidé konečně odpočinout. Bohužel, krátce po ní se u nás, a dále na východ, začal svou sílu upevňovat Sovětský svaz a nás na dlouhé roky sevřel totalitní režim, který se mnohdy svou krutostí vyrovnal 2. světové válce. V těchto pohnutých dobách se tedy odehrává i román Hana. Nosným tématem je především téma židovství.

Emoce na prvním místě

Kniha popisuje osudy tří hlavních postav, židovek.  Samotné Hany, její neteře Miry a Haniny maminky Elsy. Osudy se samozřejmě prolínají, byť se odehrávají v jiných časových obdobích. Kdo mě zná z recenzí na Kukatko.cz, ten ví, že mi vadí když jsou příběhy takto vypravovány vícero osobami. Tady musím říct, že to spisovatelka zvládla na jedničku. Neztratil jsem se ani jednou. Malou zásluhu na tom samozřejmě mělo to, že šlo o audioknihu. Nicméně zpátky k příběhu. Ponurá atmosféra doby je cítit na každém kroku. Životy všech tří aktérek plynou poklidným tempem, obraz doby však našeptává, že tomu tak dlouho nebude. Titul Hana je jasným důkazem toho, že osud si nevybírá a neštěstí číhá na každého. Přidejme k tomu ještě výtečnou autorčinu práci s jazykem a máme tady dokonalou knihu, která umí s člověkem emočně pořádně zamávat. Už se mně opravdu dlouho nestalo, že u čtení (poslechu) knihy jsem měl tak často pocit, že se mě svírá hrdlo. Opravdu celou knihu vás bude doprovázet mrazivý pocit vkrádající se bůhví odkud. V tehdejší době to lidé neměli opravdu lehké. Autorce se navíc povedlo všechno autenticky převést do knihy.

Pár slov závěrem

Jsem opravdu rád, že jsem se zbavil předsudků a do knihy se pustil. Hana je opravdu vynikající počin, který dokáže i z nejchladnějšího člověka vydolovat emoce. Navíc Alena Mornštajnová patří k nejlepším autorům u nás, tudíž její knihy jsou zárukou kvality. Důkazem toho je i její nejnovější počin Tiché roky, který mám v době psaní této recenze již za sebou, ale o tom až příště. Hanu tedy můžu doporučit naprosto všem.

Info o knize
Historický, válečný román
Autor: Alena Mornštajnová