22. 1. 2020

Recenze: Akta X - Nikomu nevěř

Vždy jsem se řadil mezi fanoušky seriálu Akta X. S knihami na motivy tohoto úspěšného seriálu jsem však žádné zkušenosti neměl. Až doposud.

Akta X byly v devadesátých letech doslova kult. A nejenom u nás nebo ve Spojených státech, odkud seriál pochází, ale v podstatě po celém světě. A není divu. Akta X nabízely neskutečné a tajemné příběhy, které se v do té doby vysílaných pořadech nikdy neobjevily. Mimozemšťané, duchové, vládní spiknutí, agenti na každém kroku. Bohužel to sebou neslo i to, že někteří lidé věřili, že se jednotlivé příběhy zakládají na skutečných událostech. Patřil jsem mezi ně, ale na mou obranu musím říct, že mně v té době bylo okolo desíti let, takže sem měl na to celkem právo se mýlit. Na motivy seriálu vznikla mimo jiného i řada knih. Nedávno se ke mně dostaly dvě antologie, které vyšly před pár lety. V dnešní recenzi se podíváme na knihu Akta X - Nikomu nevěř.

Pestrý výběr povídek

Jak jsem již psal výše,kniha Akta X - Nikomu nevěř je antologie, tedy sbírka povídek jednotlivých autorů. Konkrétně v tomto titulu je jich patnáct a kvalitativně se pohybují od průměru k lehkému nadprůměru. Výběr je opravdu pestrý. Povídky se odehrávají v různých obdobích, v některých dokonce nefigurují jako hlavní postavy agenti Mulder a Scullyová. Většina z nich však dokonale zapadá do seriálových not, což je za mě velké plus.  Co mě však dost vadilo byl až příliš rozdílný styl psaní některých autorů. Jinak, co se týká obsahu samotných povídek, musím uznat, že já osobně jsem se dokonale bavil. Částečně to bude asi tím, že jsem velký fanda, ale velkou zásluhu na tom budou mít samotní autoři. Tajemná a napínavá atmosféra, jakou známe z televizního seriálu, knize nechyběla.

Kratší nebo delší

Po celou dobu čtení knihy Akta X - Nikomu nevěř jsem se nemohl ubránit jednomu pocitu. Rád bych si přečetl dlouhý příběh věnovaný Aktům X. Tato myšlenka mě však dostala k tomu, zamyslet se na délkou jednotlivých povídek v knize. Některé povídky byly krátké, některé delší. Nebudu se teď zabývat kvalitou jednotlivých povídek, ale spíše tím, jak mě dokázaly vtáhnout do děje. A došel jsem k zajímavému zjištění. Zatímco krátké povídky se mnou nic moc neudělaly, ty delší, zpravidla nad dvacet stran, ty mě do sebe úplně vcucly a opravdu jsem se cítil podobně jako při sledování seriálu. Samozřejmě na tom mohla mít podíl kvalita dané povídky, ale tato úvaha měla spíše směřovat velkým obloukem zase zpátky k myšlence o velké knize věnované jedné dlouhé povídce ze světa Akt X.

Velké překvapení

Musím přiznat, že tato kniha byla pro mě jedním velkým překvapením. Tento kousek jsem kupoval v levných knihách za směšnou cenu, která ve mně evokovala, že asi nepůjde o moc kvalitní kousek. Taky jsem čtení dost dlouhou dobu odkládal. Nakonec jsem se odhodlal do knihy pustit a najednou jsem si rychle uvědomoval, jak jsem se mýlil. Neberte to tak, že Akta X - Nikomu nevěř je nějaký knižní skvost, to ani omylem. Na seriál to zkrátka nemá. Tedy na většinu dílů z něj. Přesto však není kniha jen ubohý pokus vyždímat nějaké dolary na značce, která má své dny slávy již za sebou.  Opravdu jde poznat, že minimálně velkou část povídek psali lidé, kteří mají k seriálu nějaký vztah a dost to knize pomáhá. Pokud jste tedy fanoušky Akt X nebo jste se na seriál dívali a máte rádi tajemno, kniha vás určitě potěší.

Info o knize:
Sci-fi, Záhady
Autor: Jonathan Maberry