18. 1. 2020

Recenze: Blackout - Zítra bude pozdě

Kdyby vypadl po celé Evropě proud na více než 24, byla by to větší katastrofa než si myslíte. Nevěříte? Marc Elsberg vás ve své knize Blackout: Zítra bude pozdě přesvědčí.

Jelikož se jedná o první knižní recenzi na tomto blogu, hodí se zde na začátek napsat pár řádku, jak budou tyto recenze vypadat. Asi tím hlavním je, že se bude jednat spíše o kratší recenze. Také většinou nepůjde o novinky. Nové knihy recenzuji pro kukatko.cz, kde jsou i daleko rozsáhlejší texty. To by bylo asi vše a můžeme se vrhnout na Elsbergovu prvotinu. Marc Elsberg má na svém kontě již tři knihy. Blackout, Zero a nedávno vyšel zatím poslední titul, který nese název Helix. My se v této recenzi podíváme na prvně jmenovaný titul.

Výpadek elektřiny není sranda

Jak už asi podle názvu tušíte, kniha pojednává o obřím výpadku energie, který postihne Evropu. Na první pohled se může zdát, že toto téma moc co nabídnout, ale to se šeredně pletete. O tom, že pokud by se na velkém území Evropy, a vlastně na jakémkoliv velkém území, vypadl proud a nepodařilo se ho během několika hodin nahodit, čekaly by nás velké problémy. Kniha pomalu odhaluje, co by nás bez proudu čekalo. Hezky den po dni. A není to nic hezkého.

Kdo je kdo?

Námět knihy slibuje opravdu velké věci. Částečně se jich i dočkáte. Elsberg opravdu nabízí zajímavý pohled na to, co by se u nás dělo při tak rozsáhlém výpadku elektrické energie. Bohužel, kniha má několik stinných stránek. Jednou z nich je autorova snaha o co největší popisnost. Opravdu jsem až někdy zíral, co všechno chce autor čtenáři předat. Spousta odborných a technických informací. Na jednu stranu se člověk něco nového dozví. Navíc mám za sebou elektrotechnickou školu, tudíž jsem se v množství technických popisu tak moc neztrácel. Na druhou stranu si myslím, že v tomto případě by se Elsberg mohl držet osvědčeného Měně je někdy více. Co mi však na knize nejvíce vadilo, bylo množství postav. Na obranu knihy musím říct, že úplně těch hlavních postav bylo jen pár a byly lehko zapamatovatelné. Ale co ty ostatní méně hlavní postavy? Příběh se odehrával na několika místech zároveň, což je logické. Blackout v Evropě, tudíž děj pendloval mezi elektrárnami, krizovými štáby a jinými místy po celé Evropě. Bohužel, každé toto místo mělo několik postav, které přímo nebo nepřímo nějak ovlivňovali děj. Zapamatovat si většinu těchto postav se mi nepovedlo do konce knihy.

Šlo to udělat lépe?

Co jsem měl říct asi na začátku, knihu se mi povedlo dočíst až na třetí pokus. Dvakrát jsem ji rozečetl a přestal číst. Důvodem bylo opravdu množství postav a technických informací, které na vás kniha chrlí. Napotřetí jsem na to šel chytře a na knihu si vytyčil dostatečně dlouhou dobu, abych Blackout přečetl  skoro celý na jeden zátah. Povedlo se. Nejen že mi bylo líto knihu nedočíst, když mi scházel pouhých 100 stran. Ale navíc je kniha za druhou polovinou o mnoho zábavnější, než je tomu v první půlce. Mírné zklamání přišlo na úplném závěru. Čekal jsem o málo lepší finále, ale vcelku jsem byl spokojený. Shrnu-li to nějak, Blackout je vcelku průměrná kniha, která měla potenciál, který nevyužila. Je to škoda, opravdu jsem od knihy čekal více. Na druhou stranu, nemůžu říct, že jsem se nebavil. Příběh je vcelku zajímavý. Hlavní postavy působí přirozeně. Když jsem u těch postav, v příběhu jich figurovalo obrovské množství, tudíž jsem měl velký problém zapamatovat si kdo je vlastně kdo. Je tedy Blackout dobrá kniha? Troufnu si říct, že ano. Byť s menšími výhradami.

Info o knize
Thriller
Autor: Marc Elsberg