3. 6. 2019

Jak vzniká podcast

Určitě tento článek neberte jako návod, jak natáčet svůj vlastní podcast. Na rovinu vám řeknu, že takových článku naleznete na internetu spoustu. A navíc vám doopravdy poradí, co a jak. Tenhle článek berte spíše jako nahlédnuti do mé kuchyně. Dozvíte se, jak probíhají přípravy na natáčení, jak se samotný podcast nahrává a nakonec si povíme i něco o postprodukci. Jdeme na to.



 

Příprava je to nejdůležitější

Jako i mnoha jiných činnostech, dokonalá příprava znamená půl úspěchu. Takže i já se snažím tento bod natáčení neopomíjet. Naschvál jsem napsal snažím. Základem každého natáčení je vymyslet téma. Na první pohled nic těžkého. Omyl. Vymyslet téma je někdy oříšek. Zaprvé musíte vzít v úvahu, zda bude vámi vybrané téma zajímat alespoň pár lidí. Zadruhé je důležité vybrat takové téma, aby jste s ním za deset minut nebyli hotoví. Ano, dá se použit i takové téma, ale potom jich do jednoho dílu musíte vymyslet několik. Nechcete přece mít podcast se stopáží pár minut. Já se snažím vždy vybírat témata, o kterých se dá mluvit alespoň okolo dvaceti minut. Samozřejmě někdy v budoucnu nastane situace, kdy bude třeba probrat kratší téma. Ale moje priorita je jedno téma za díl o délce kolem 30ti minut.

Když už mám vybrané téma, Měl by následovat scénář. No, scénář je možná blbe slovo. Spíše řeknu osnova, jejíž body budou oporou vyprávění. Hned v prvním dílu jsem přípravu podcenil a myšlenky mně lítaly tam a zpátky. Abych se tomuto problému napříště vyvaroval, vypracoval jsem si jednoduchý scénář. Několik bodů a podbodů, které obsahovaly jen okruhy témat a pomohly mi je nepřeskakovat a držet se jich.

Pokud mám vymyšlené téma a napsán scénář, můžu se vrhnout na samotné natáčení. Ale než zapnu tlačítko NAHRÁVAT, je třeba kontrolovat nastavení a techniku. Nejprve samozřejmě zkontroluji, zda mám vše správně zapojené a všechno je na svém místě. Potom v nahrávacím programu projedu nastavení a ujistím se, že všechny hodnoty jsou na svém místě. Nejlepší metodou, jak si vše ověřit, je nahrát si pár vět a hned si je poslechnout. Případné problémy hned odhalíte. Pokud vše klape, můžu nahrávat.


Nahrávací technika a programy pro záznam hlasu

Zvlášť tenhle odstavec neberte jako návod. nejsem zrovna technický typ. Co se týče mikrofonu, používám stále ten samý, který jsem používal v dobách natáčení na Youtube. Jde o Behringer C 1-U. Kupoval jsem ho tenkrát pro to, jelikož měl celkem dobré recenze. Navíc ho používali i někteří youtubeři. A hlavně byl za celkem přijatelnou cenu. On to není špatný mikrofon, ale je do něho potřeba mluvit celkem nahlas. Navíc je směrový, tudíž pobírá zvuk jen z určitého směru, takže je na to dávat pozor. Více technických podrobností už ze mě nedostanete. Na rovinu uvažuji o koupi lepšího mikráku, ale to je otázka budoucnosti. Důležitá věc je POP filtr. Pro úplně neznalé. to je to kolečko se síťkou před mikrofonem. Bez POP filtru je zvuk doopravdy horší. Já používám od firmy Konig&Meyer. Dobré je mít i dobrý stojan na mikrofon. Ten můj nebyl zrovna valné kvality a rozbil se. Tudíž nyní používám jen trojnožku dodávanou s mikrofonem. Bohužel je dost nízká, takže pod ní dávám kyblík od tmelu a fotorámeček. Ne, nedělám si srandu. :D

Zvuk potřebujete nějak zaznamenávat. K tomuto účelu používám program Audacity. Neptejte se mě proč. Jednou mě ho někdo doporučil a od té doby ho využívám. Samozřejmě se nebráním změnám. Takže pokud někdo z vás zná lepší program, sem sním. Znělka byla uděláná v programu Fruity Loops. V něm i zároveň skládám hudbu. To jen tak, kdyby to někoho zajímalo.


Postprodukce

Pokud mám dotočeno, snažím se hned ještě v Audacity vystříhat hluchá místa a přeřeky. Udělat to hned je důležité, jelikož jsi ještě pamatuji, kde jsem dané chyby udělal. Další věci, kterou musím udělat, je vyladit hladiny zvuku. Snažím se, aby všechny podcast měly stejnou hlasitost. Pokud mám vše uděláno, vyexportuju vše do souboru. Dále mě čeká vložení znělky a předělů. To provádím v Sony Vegas. Určitě existujou lepší programy. Vegas mi však zatím plně vyhovuje. V programu ještě mírně doladím hladiny zvuku a renderuji. A podcast je na světě.


Podcast jde ven

Hotový podcast už stačí jen nahrát na internet. Já ho zatím nahrávám pouze na Soundcloud. Odtamtud se za pomoci RSS kódů vkládá na Spotify. Pokud by měl někdo zájem o podrobný popis, můžu o tom napsat článek. V brzké době se podcast objeví nejspíše i na Youtube. To by však znamenalo, že výsledný soubor by musel byt video. No uvidíme. A to je vše. Takhle tvořím podcast.
Jestli se někdo nedověděl, co chtěl vědět. stačí napsat. Na vše rád odpovím

Žádné komentáře:

Okomentovat